2020-04-02: Stöd till Danderydsföretagare

Birgitta Lindgren

En mängd åtgärder vidtas i Danderyds kommun för att stödja lokala företag och företagare. Det säger Liberalerna gruppledare i kommunfullmäktige Birgitta Lindgren, som har varit partiets företrädare i Danderyds krisledningsnämnd och som sammanträtt i veckan för första gången någonsin. Birgitta Lindgren är också ledamot i socialnämnden som utöver kommunstyrelsen fått särskilt stort ansvar genom coronakrisen.

Eftersom krisen fått som följd att många företag, i praktiken alla utom livsmedelsbutikerna – ”folk måste ju fortfarande äta” – behöver många företag i Danderyd både förstärkt likviditet på grund av stora intäktsbortfall och förlängda betaltider för att i möjligaste mån kunna slippa friställa personal.

– Vi kommer att göra allt som är möjligt för en kommun att göra, säger Birgitta Lindgren, själv företagare.

Några av de saker som nu görs i Danderyd är:

• Förlängda betaltider efter kontakt med  Danderyds kommun.
  • Kortare betalningstider till leverantörer, också efter kontakt med kommunen.
  • Tillsynsbesök som avser riskgrupper och inte är kritiska flyttas fram vilket innebär att kommunen inte gör ordinarie periodiska inspektioner just nu på sjukhuset, på våra äldre- eller vårdboenden eller i verksamheter där riskgrupper finns.
  • Vidare kommer utbetalning av föreningsbidrag att tidigareläggas.

– Utan företagande och företagsamma människor stannar hela kommunen, ja, så är det i hela Sverige, säger Birgitta Lindgren. Men väljarna skall veta att vi nu gör allt vi förmår, särskilt naturligtvis för att förebygga smittspridning, men också för att se till att danderydsborna, alla som kommer och arbetar i vår kommun och därmed ytterst Danderyds kommun drabbas så lite som det någonsin är möjligt, säger Birgitta Lindgren.