2020-04-16: Tranholmsbron blir kvar!

Bengt Sylvan

Dagens glädjebesked: Bron till Tranholmen från Svanholmsparken i Stocksund blir kvar till skolterminens slut i juni 2020.
Därmed minskas risken för smittspridning för de uppåt 60-tal elever – och deras ofta medföljande föräldrar – som annars måst trängas två gånger om dagen varje skoldag på den turbåt som Danderyds kommun anlitar för barnens skoltransporter.
– Hälsoaspekten har varit helt avgörande för oss, säger ordföranden i Tekniska nämnden i Danderyd Bengt Sylvan, kommunstyrelsens förste vice ordförande och kommunalråd för Liberalerna Danderyd.
– Jag har under lång tid arbetat för att den annars fria segelleden under nuvarande omständigheter inte skulle behöva ta bort ”vinterbron”. Att barn och många av deras föräldrar som följer med till skolorna i främst Stocksund skulle trängas på turbåten, hur trevligt det än är under normala förhållanden, går ju mot allt det vi annars försöker uppnå. Det förstår ju vem som helst att med massor av barn på en liten båt blir det helt omöjligt att hålla social distansering.

Fotnot. I senaste numret av Danderyds-Aktuellt meddelas att Transholmsbron tas bort den 15 april. Så blir inte fallet genom att Danderyds kommun och tekniska nämnden agerat för att Sjöfartsverket skall ge tillstånd för bron att ligga kvar till senare delen av juni.

/GA 16 april 2020