Annika Linde

Annika Linde är ledamot (lib) i Region Stockholm (mer känt som landstinget) och f.d. statsepidemilog (före Anders Tegnell). Hon är bosatt i Danderyd. Här hennes kommentar till dagens pressmeddelande.

– Regionen visar varje vecka utvecklingen när det gäller Covidsmitta per kommun – se här).
– Fortfarande smittas ganska många, och det är ännu inte dags att släppa på isolering och distansering ännu.
– Ökningen av antalet fall beredd delvis på att provtagningen nu äntligen satt fart. Ökande kunskap om vilka som bär på viruset kan hjälpa till att begränsa smittspridningen.
– Danderyd har glädjande nog fortfarande ett förhållandevis lågt antal smittade.

Nu i slutet på våren börjar som vanligt arbetet med regionens budget. Med kostnaderna för Coronautbrottet, den vårdskuld som utbrottet orsakat och sjunkande skatteunderlag kommer det att att bli en mycket svår process, för regionerna liksom för stat och kommuner. Vi i liberalerna kommer att göra vårt yttersta för att hitta sätt att minska utgifterna och öka intäkterna som påverkar tillgången till vård, kommunikationer och regionens fortsatt utvecklingsmöjligheter så lite som möjligt.