2020-11-10: Danderyd i skoltopp

Monica Renstig (lib)

Danderyd fick  topplacering i Stockholms län.
När fackförbundet Lärarförbundet den 10 november 2020 publicerade sin årliga rankning av landets 290 kommuner kom Danderyds kommun högst upp bland Stockholms läns 26 kommuner. Danderyd kom på plats 54, de bästa övriga kommunerna i länet vara Sollentuna på 109:e och Täby på 190:e plats. Allra först kom Övertorneå.

–  Jag är stolt över våra lärare, rektorer och elever som fortsatt presterar i topp, säger Monica Renstig (lib), kommunfullmäktig i Danderyd och ordförande i kommunens utbildningsnämnd sedan flera år..

Särskilt glad är jag över att vi ligger högt när det gäller utbildade lärare och lärarlöner. Det är duktiga lärare som gör skillnad.

Undersökningen, som grundar sig på tiotalet olika kriterier, visar att Danderyds styrkor bland annat är elevernas meritvärden i årskurs nio, lärarlöner och andelen godkända elever.
En av de sämre kategorierna är dock lärartätheten.
– Vi har samma problem som stora delar av Stockholms län att få tag på utbildade förskolelärare. Det behöver vi bli bättre på,  säger Monica Renstig.
Hela Lärarförbundets rapport kan läsas här.