2020-12-03: Gunnar Andrén i NU: Ställ rätt fråga!

Gunnar Andrén:
E-post: gunnar.andren@liberal.se

Oss emellan – om efterfrågan på liberal politik:

Man måste ställa rätt fråga!

Jag skall, oss emellan, berätta en sak:
– Om man ställer fel fråga, är risken stor att man får fel svar.

Det kanske låter enkelt, nästan naivt, men efter senaste tidens mediala pandemi är det dags för varje liberal medlem och sympatisör att, som det heter i dessa tider, ta personligt ansvar.
Det är dags att hålla avstånd till alla som vet bäst vad liberalerna skall göra efter valet 2022.

Vi liberaler är, det vet vi, åsiktsstarka. Vi vill ha demokratiska lösningar som skapar ett tryggare, öppnare, rättvisare och bättre samhälle för Dig och mig, här hemma och, för att citera min gamla lärare Majbrit Westrin (nu 96 år ung), hon översatte Donald Duck till svenska, långtbortistan.
(Hon uppfann också ordet läskeblask eftersom Knatte, Tjatte och Fnatte, Kalle Ankas amerikanska brorsbarn, i Sverige inte fick dricka starka drycker.)

En del – vissa påstår kanske hälften av våra medlemmar och sympatisörer – ställer frågan: Varför stödjer liberalerna regeringen?
En del andra – vissa påstår kanske hälften av våra medlemmar och sympatisörer – ställer frågan: Varför talar ni inte redan nu om att ni skall stödja en borgerlig regering 2022
Igen: ställer man fel fråga, blir svaren därefter. Resultat: politiskt tumult. Förlorare: Sveriges liberala parti.
Våra budskapet drunknar i mediebruset. Där befinner vi oss nu.

Men man skall säga det är. Den fråga som borde ställas av varje medlem, varje sympatisör – man kan inte begära att den skall ställas av väljare som aldrig ens kan tänkas rösta på liberala förslag och lösningar – är:

• – Hur får våra medlemmar och liberala väljare störst inflytande på politiken, på område efter område?

Jag har förstått att den frågan lämpar sig illa för kommentarer om det som nedsättande kallas det politiska spelet och som sällan rör människors vardag, skolbarn och pensionärer, företagare och anställda, sjuka (dvs ännu friska) och krya,

De som nu säger och kräver att vi, dvs medlemmar och sympatisörer, bör stödja en s-ledd regering också framöver, borde ta steget fullt ut och rösta socialdemokratiskt – väl vetande att man då också indirekt ger sitt stöd till vänsterpartiet och miljöpartiet. Varför inte göra en halvmesyr hel?
De som å andra sidan säger att redan nu bör partiets ledning klargöra att oavsett politik skall liberalerna efter valet 2022 stödja en annan statsminister, bör också ta steget fullt ur och rösta på denne. Varför inte göra en annan halvmesyr jel?
Jag för min del vill däremot ha största möjliga inflytande för liberal politik. Jag kommer därför att rösta på Liberalerna 2022, inget annat parti.

Helst skulle jag vilja se en liberal statsmister men om inte det går, så vill jag ha så stort inflytande som möjligt för liberalerna på svensk miljöpolitik, på svensk rättspolitik, skolpolitik, bostads-, social-, kultur-, trafik-, skatte- och forskningspolitik, på äldrevård, sjukvård, hälsovård, migrations-, EU- och utrikespolitik, glömde jag energi-, IT- och försvarspolitik?

När vi liberaler begär väljarnas förtroende 2022, då måste vi, som vid valet 1985 – ”eget rum på långvården för den som vill! – eller 2002 – ”i Sverige skall alla kunna svenska som vill bo här” – ha egna, genomtänkta förslag som gör att väljarna efterfrågar mer liberal politik, mer liberala förslag, mer liberala lösningar, mer liberal ideologi.

Sen får vi se vad alla stödpartier som vill luta sig mot liberalerna kommer med för erbjudanden efter valet.
Ty liberalerna är inget stödparti men vill gärna ha stöd för våra förslag.