Enebyberg

Ett levande Enebyberg för alla åldrar

Enebyberg är en populär del av Danderyd för familjer med barn och ungdomar. Många äldre vill också bo kvar men kanske skifta till en mindre bostad. Vi vill fortsätta utveckla Enebyberg i nära dialog med er som bor där.

Skola och idrott

• Under nästa mandatperiod kommer äntligen om- och tillbyggnaden av både Brageskolan och Enebyskolan igång. Det innebär bland annat nya och moderna lokaler för de praktiska ämnena, och att eleverna inte behöver åka till Kyrkskolan för sina hemkunskapslektioner.
  • Vi har också tagit intryck av de synpunkter kring skolbygget som kommit från er som bor i Enebyberg. Nu är inriktningen en ny och något mindre idrottshall som ändå väl fyller de båda skolornas behov.
  • I samband skolbygget kommer vi att lägga stor vikt vid att minska trafiken kring själva skolorna, med avlämningsplatser etc. Målsättningen är också att fler barn ska kunna gå och cykla till skolan.
  • Vi vill bygga en ny multihall vid Enebybergs IP för att möta föreningslivets behov av lokaler för inomhusidrott.

Bostäder och service

• För området Östra Eneby torg pågår nu en planprocess med syftet att skapa förutsättningar för nya bostäder, småskalig handel, och kvarterskrog. Målet är att bygga småhus och flerfamiljshus som passar både yngre och äldre. Under 2021 genomfördes ett samråd som fick ett stort gensvar, och dialogen med er som bor i Enebyberg kommer självklart att fortsätta.
  • De närmaste åren vill vi också verka för att det byggs ett trygghetsboende i Enebyberg, som komplement till befintliga seniorbostäder. Trygghetsboende är en efterfrågad boendeform som erbjuder gemenskap och aktiviteter, viktigt inte minst för ensamstående äldre.
Birgitta Lindgren

Vår ambassadör i Enebyberg