Stadsbyggnad

Därför vill vi fortsätta utveckla Danderyd och dess kommundelar i nära dialog med Danderydsborna.

Vi tror på levande kommundelar med bostäder och service för alla åldrar. De flesta av oss är rotade där vi bor. Många unga vill bo kvar eller återvända med familj längre fram. Äldre vill ofta ha en mindre bostad men bo kvar i sin kommundel. Demografisk balans och god ekonomi krävs också för att hålla igång skolan och övrig samhällsservice.

• Vi vill verka för levande kommundelar med bra bostäder, närservice, och generösa grönområden för rekreation och spontanidrott. De närmaste åren väntar viktig och efterfrågad utveckling vid torgen i Enebyberg, Nora och Djursholm.
  • Våra gamla kulturmiljöer och gröna områden ska vårdas och skyddas för framtida generationer.
  • Miljöhänsyn och klimatsmart byggande ska vara vägledande för kommunens stadsutveckling.
  • Vi ska fortsätta skydda villaområdena från ovarsam förtätning, och bygga bostäder, skolor, idrottsanläggningar och arbetsplatser där det är lämpligt, i första hand i de utredningsområden som identifierats i den nya översiktsplanen.
  • Vi tror på ett balanserat byggande av markbostäder, bostadsrätter och hyreslägenheter, både för att underlätta nyinflyttning och öka möjligheterna att bo kvar i Danderyd när behoven skiftar. Särskild vikt skall läggas vid en god närmiljö och tillgång till gröna områden när vi bygger nya flerbostadshus.
  • Vi vill fortsätta verka för stadsutveckling som behövs för att möta gemensamma behov, exempelvis äldreboenden, skolor, och utveckling av kommunens största arbetsplats Danderyds sjukhus.

Du kanske också är intresserad av