10 feb 2010: Danderyd med i Sverigeförhandlingen!

Danderyds kommun är med i Sverigeförhandlingen.

Tisdag 9 februari 2016

Kommunalråden Olle Reichenberg (m) och Bengt Sylvan (lib)

Måndag den 8 februari 2016 presenterade den statliga Sverigeförhandlingen vilka kommuner som kommer att inbjudas in till kommande förhandlingar. Sverigeförhandlingens uppdrag är att förhandla fram projekt som skall öka tillgängligheten och kapaciteten i storstädernas transportsystem och samtidigt öka bostadsbyggandet.
Förhandlingar kommer under våren att påbörjas med fjorton kommuner, en region och två landsting.

Danderyds kommun är en av de kommuner som nu bjuds in till förhandlingarna. Kommunen berörs dels av en eventuell utbyggnad av röd tunnelbanelinje från Mörby centrum till Täby centrum, med en mellanliggande ny station i norra Danderyd, dels av en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Stockholm City.

– Det är mycket glädjande att Sverigeförhandlingen valt att gå vidare med Danderyds kommun, säger kommunstyrelsens ordförande Olle Reichenberg (m). En utbyggnad av röda linjen norrut med en ny tunnelbanestation i norra Danderyd skulle ge oss möjlighet att öka bostadsbyggandet rejält.
– En tunnelbanestation i norra Danderyd ger oss möjlighet att bygga minst 3.000 nya bostäder, kommenterar kommunstyrelsens förste vice ordförande Bengt Sylvan (lib). Det vore ett bevis på att även Danderyd är med och tar ansvar för stockholmsregionens utveckling.

Olle Reichenberg (m), kommunstyrelsens ordförande, tel 08-568 910 10
Bengt Sylvan (lib), kommunstyrelsens förste vice ordförande, tel 0734-60 50 36