Bäst för hela livet! Liberalerna Danderyd

Skola och äldreomsorg måste få kosta

Vi satsar på kunskap, hälsa och kvalitet i skolan. Alla barn ska få utvecklas efter sina förutsättningar, erbjudas spetsundervisning och extra stöd efter behov.
Alla barn ska känna sig sedda i en trygg och stimulerande miljö. Vi investerar också i den fysiska miljön. Gamla paviljonger ersätts av nya skolbyggnader i Enebyberg och Stocksund, och äldre skolbyggnader renoveras med start nästa år. Danderyds gymnasium ska rustas upp. Vi vill utveckla skolan i samverkan med lärare, föräldrar och elever.

Kvalitetsuppföljningen i äldreomsorgen ska bli bättre. Alla ska känna sig trygga med sin hemtjänst och kunna prata svenska med personalen. En fast omsorgskontakt
med ett hemtjänstteam individanpassar omsorgen efter behoven. Vi vill omvandla Kevinge seniorbostäder till ett trygghetsboende och på sikt ska det finnas ett trygghetsboende i varje kommundel.

Levande kommundelar som utvecklas

Vi tror på levande och gröna kommundelar med bra bostäder och service för alla åldrar. Många unga vill bo kvar eller återvända med familj längre fram. Äldre vill ofta
ha en mindre bostad men bo kvar i sin kommundel. Det måste finnas en balans mellan unga, familjer och äldre i varje kommundel för att hålla igång skolan och övrig samhällsservice. Vi vill därför fortsätta utveckla kommundelarna i nära dialog med Danderydsborna.

Alla ska känna sig trygga i Danderyd. Vi vill ha ökad polisnärvaro, fler trygghetskameror på utsatta områden och förbättrad belysning längs mörka gång- och cykelvägar. Trafiken behöver bli säkrare på många ställen, exempelvis längs Stockholmsvägen i Stocksund, och Vendevägen i Djursholm. Trafiken vid våra skolor måste minska. Fler barn och unga ska kunna gå och cykla till skolan.

Hälsa genom livet

Alla – unga som äldre – ska må bra i Danderyd. Därför vill vi fortsätta utbyggnaden av kultur- och fritidsverksamheterna, bevara biblioteken i alla kommundelar, skydda våra gröna områden, skapa välpreparerade promenadstråk med mötesplatser för unga och äldre, och fortsätta stödja spontanidrotten med t.ex. utegym, boulebanor, och lättillgängliga badplatser. Vi vill också bygga en ny multihall vid Enebybergs IP för att möta föreningslivets behov av lokaler för inomhusidrott.

För att uppnå en hållbar och mer hälsosam trafikstruktur med mindre luftföroreningar och buller vill Liberalerna förbättra samverkan med regionen och kommunerna norr om oss; kring Roslagsbanans utveckling, och för att ytterligare avlasta E18, på sikt även med tunnelbana till Täby och Arninge. Vi vill också se till att tågstationerna Stocksund och Bråvallavägen blir kvar. Mer hållbara trafiklösningar inom kommunen är också avgörande för en bättre miljö.