Snöröjningen
Onsdagen den 9 november snöade det nästan hela dygnet. Så mycket snö har inte kommit på en dag i Stockholmstrakten på över 100 år. Ett sådant snöväder sätter verkligen prov på organisationen.
Danderyd har ett vägnät på hela 220 km och dessutom finns det 62 km cykelvägar. I avtalet med entreprenören Svevia så ska våra vägar vara plogade 12 timmar efter att det har slutat snöa. Onsdagens snöväder medförde stort pådrag vilket innebär att nästan 25 fordon snöröjde i Danderyd.
Först och främst snöröjs alla bussgator och gång- och cykelvägar. När det snöar så kraftigt, blir det oftast att när man plogat en bussgata, är det bara att vända och ploga samma gata igen. Det innebär att det tar tid innan man kommer in på övriga vägar. Det är nästan 2 miljoner kvadratmeter som ska snöröjas. Cykelvägarna har egna maskiner och där ska 200 000 kvadratmeter snöröjas. Många var förvånade att cykelvägarna var så snabbt klara. Förklaringen är att det går betydligt fortare att snöröja cykelstråken, då det är mindre yta och maskinerna är små och effektiva.
Från Danderyds kommun finns personal som har direktkontakt med entreprenören och alla fordon har GPS, så samarbetet tränades intensivt. Både kommunen och Svevia har lärt sig en hel del.
Nästa gång det blir ett lika kraftfullt snöväder, så har man tagit lärdom av de återkopplingar man fått från många medborgare. Framför allt gäller det gångbanor vid äldreboende och skolor som måste förbättras. Givetvis fanns det också en del gator, som missades. Har man synpunkter, så hjälp oss att göra ett bra Danderyd bättre genom att använda den app. som heter ”Felanmälan Danderyd”, tack!
Markförsäljning vid Mörby Centrum
Under september månad så har kommunen genomfört en anbudstävling för bostadsbyggrätter vid Golfbanevägen, Mörby Centrum. Det är ett område med en byggrätt på 9 500 kvm BTA. Den detaljplanen vann laga kraft 2012. Totalt inkom 15 anbud. Högsta lämnade anbud som uppfyller i tävlingsförutsättningarna uppställda villkor lämnades av JM AB. Kommunen erhåller 220 miljoner. Det är nästan 100 miljoner mer än vad man vid budgettillfället beräknade intäkten till. Kommunen kommer i avtalet med JM förvärva ett antal av de nya lägenheterna. Inflyttning kan ske tidigast hösten 2018.
Nytt badhus
Mörbybadet är i ett dåligt skick. Utredningar har visat att det är bäst med att bygga ett helt nytt badhus. Diskussioner har då varit om att bygga ett på befintlig plats eller på en annan plats. En annan plats har då i diskussionen varit vid Danderyds gymnasium.
Önskemål är att det nya badet ligger nära kollektivtrafiken och också att skolor i närheten har lätt att komma till. Därför har nu ett utredningsförslag påbörjat med ett nytt badhus i närheten av Mörby Centrum. Området som ska utredas ligger strax nedanför Fribergaskolan, direkt öster om trafikplats Mörby och norr om Mörbyleden.
Anläggandet av det nya badhuset utgör ett förhållandevis komplicerat uppdrag på grund av badhusens speciella karaktär. Även kommande drift och underhåll av badhuset behöver specialistkompetens. Därför kommer utredningen att belysa dels egen drift eller extern drift och också ägandeformer mm.
Returpark
Kommunen har ett antal återvinningsstationer. Det är tyvärr för få i Djursholm och därför blir det ganska hård belastning på de befintliga i närheten. Därför jobbar jag kraftfullt med att få till ytterligare två stationer. Förslag är vid Slottet och Svanholmsparken. Ansvaret för återvinningsstationerna ligger på Svenska Förpacknings & Tidningsinsamling AB (FTI). Givetvis följer kommunen upp hur FTI sköter uppdraget och har en ständig dialog med företaget.
För Danderydsborna som vill lämna sitt avfall, så har det varit Hagby återvinningscentral. Alla som varit där en helgdag vet vilken kaos det är där. Lidingö har nyligen fått sin egen återvinningscentral. Man kallar detta numera för en returpark och den ligger i Stockby. För Danderydsbor i södra delarna, så är det nog närmare att åka till Stockby genom tunneln än till Hagby. Men snart ska även Danderyd få sin egen bemannade returpark. Planer finns att längs Enebybergsvägen, söder om Golfcenter uppföra en returpark. En utredning har nu påbörjats och jag ser verkligen fram emot en egen närbelägen returpark.
Bostäder
Danderyds kommun har en stor uppgift att lösa. Det är att ordna bostäder. Kommunen är enligt lag numera skyldig att ordna bostäder till de nyanlända, så det går inte längre att säga att vi inte har bostäder.
Därför gäller det att på kort sikt hitta olika lösningar. Vi har också ett ansvar att till våra studenter ordna bostäder. Därför har jag bett om en utredning att eventuellt kunna bygga på våra befintliga större parkeringsplatser. Genom olika moduler/boxar/lådor så kan man nu enkelt bygga lägenheter. Om man då också kan hitta en lösning där man kan bygga ovanpå parkeringsytorna, så får man nya tillfälliga bostäder i luften och väderskyddade parkeringsplatser. Dessa bostäder kan lätt integreras för studenter och nyanlända.
Kommunen har med ett bolag Wonderbox tecknat ett avtal om 32 lägenheter på Noragårdsvägen. Det är ett utredningsområde mitt emot gamla Tekniska nämndhuset. Deras idé är just boendeform i boxar. Wonderbox får hyra dessa två tomma tomter under en femårsperiod mot att kommunen dels får en intäkt men också får disponera åtta av dessa lägenheter.
Förändringar i busstrafiken
Den 9 januari genomförs förändringar i busstrafiken i Danderyd. Bakgrunden är ett önskemål från såväl kommunen som SL att bryta upp de långa ringlinjer som trafikerar kommunen. Tanken har varit att istället konstruera linjesträckningar med olika ändstationer, för att förbättra tidshållningen och korta restiderna.
Vidare kommer trafikeringen av busshållplatsen vid Danderyds kyrka att förbättras något, vilket är glädjande eftersom vi från kommunens sida har påpekat att denna är bristfällig. Det kan också nämnas att sjötrafikeringen av Tranholmen kommer att upphandlas under 2017.
Det positiva är att under rusningstrafik, så går bussen varje kvart på ex Edsviksvägen. Ett förslag om att minska turerna kring Borgen – Ekbacken har väckt missnöje och kontoret tittar nu på att utöka dessa turer.
Cykelstrada
Danderyd har fått beröm för sina aktiviteter för att förbättra för cyklandet i kommunen. Det är en strategi som jag kraftfullt jobbar efter, då jag tro att cykeln kommer att vara ett dominerande inslag i framtidens hållbara samhälle.
Därför var det inte roligt när Trafikverket meddelade att den tänkta cykelstradan, en snabbcykelväg från Täby genom Danderyd till Stockholm, inte är aktuell. Motivet var att den utredning som gjordes så blev den tänkta cykelstradan för dyr. Utredningen visade på siffror mellan 500 – 800 miljoner kronor. I detta låg då en egen gång och cykelbro över Edsviken vid Stocksund. Nu har man tagit bort kostnaden för bron och lagt den i det planerade arbetet med Trafikplats Bergshamra.
Täby och Danderyd har begärt ett möte med ansvariga för att hitta en lösning på en cykelstrada. Vi ger oss inte. Under tiden så jobbar vi tillsammans med att utveckla våra cykelstråk, så att allt fler väljer cykeln. I vinter kommer vi att fördubbla cykelstråk, som vinter bekämpas.
Luftledningarna rivs
Snart är luftledningarna genom Danderyd ett minne blott. Luftledningen vid Mörby Centrum är helt borta och snart kommer även ledningen genom Enebyberg att försvinna. Ledningen genom Rinkebyskogen är redan nedgrävd. Kvar kommer att finnas en luftledning mellan Annebergs station och ställverket vid Danderyds gymnasium. En sträcka på ca 700 meter. Jag kommer ihåg att det fanns ett parti i Danderyd på 90-talet, som hade sin enda fråga att få ned luftledningarna. Det känns riktigt bra att detta nu är nästan helt klart.