Se alla

24 november 2016: Elvy Svennerstål (lib) om miljöpolitiken i Danderyd

Torsdag 24 november 2016

Elvy Svennerstål (lib) är bosatt i Stocksund. Hon är ersättare i kommumfullmäktige och sedan 2010 ledamot, nu första vice ordförande, i Miljö- och häsloskyddsnämnden
Elvy Svennerstål (lib) är bosatt i Stocksund. Hon är ersättare i kommumfullmäktige och sedan 2010 ledamot, nu första vice ordförande, i Miljö- och häsloskyddsnämnden

Vid debatten om 2017 års budget deltog första vice ordföranden i Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Danderyd, Elvy Svennerstål (lib), Stocksund, med detta förande. Hon talade särskilt om kommunens miljöprogram 2016-2020, om förorenade områden och nämndens ansträngningar att få tågoperatören SL att begränsa bullret genom Danderyds kommun.

Herr Ordförande, Ärade ledamöter av Kommunalfullmäktige!

Den största händelsen hittills på miljöområdet i Danderyd – under mandatperioden 2014-18 – var fullmäktiges beslut om att anta ett Miljöprogram med tillhörande Handlingsplan för åren 2016-2020.
Programmet håller nu på att genomföras, och det kommer att bidra till bättre miljö och bättre hälsa för invånarna.

Som liberal är jag extra stolt över programmet eftersom det speglar flera av de liberala idéer som vi 2014 slog fast i vårt partis egna miljöprogram för mandatperioden.
Vi ville till exempel ha en årlig miljöbarometer i Danderyd med konkreta och mätbara mål, en barometer som visar hur långt vi kommit när det gäller att minska koldioxidutsläpp och partiklar, att åtgärda föroreningar i mark och vatten osv.
Vi liberaler fann det viktigt att miljömålen sätts i linje med dem som gäller på riks- och länsnivå så att vi i Danderyd så småningom kan jämföra oss med andra kommuner.
Det blir spännande att under 2017 ta del av den första miljöbarometern.

Kommunstyrelsen ansvarar för programmet.
Miljösamordnaren, som budgetmässigt hör till Miljö- och hälsoskyddsnämnden, har ett viktigt uppdrag från Kommunstyrelsen.
I övrigt är miljö- och hälsoskyddsnämnden, precis som övriga nämnder, ålagda av Kommunstyrelsen att på sitt ansvarsområde medverka till genomförandet.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har även i uppgift att medverka aktivt i övergripande och  förebyggande miljöarbete, men vår största uppgift är att utöva tillsyn och övervakning enligt miljöbalken och livsmedelslagen, uppgifter som vi tar på största allvar.

Inom Miljöprogrammet har nämnden huvudansvaret när det gäller att åtgärda markföroreningar.
Det är ett arbete som regleras av Miljöbalkens krav och utgår från Naturvårdsverkets saneringsmål.
Dessa säger att år 2025 ska minst 25 procent av områden med mycket stor risk och minst 15 procent av områdena med stor risk för människors hälsa eller miljö vara åtgärdade.
2016 har förvaltningen påbörjat en inventering av 91 områden i kommunen med stor risk för föroreningar.
Inventeringen beräknas pågå fram till mitten av 2018.
Enligt nämndens handlingsplan prioriteras förorenade områden nära förskolor och skolor samt områden med risk för skred och ras.

Att åtgärda markföroreningar är en hjärtefråga för oss liberaler, och vi är glada att vår begäran om budgetmedel 2017 för det pågående projektet hörsammades.

En utmaning inför framtiden är att hanteringen av ärenden gällande förorenade områden kan komma att öka och ta mycket resurser inom nämnden i anspråk.

Störande buller från Roslagsbanan har under lång tid föranlett många klagomål från Danderydsborna. I en serie av förelägganden från Miljö- och hälsoskyddsnämnden har Storstockholms Lokaltrafik, SL, förelagts att minska bullret vid ett antal fastigheter i Danderyd till gällande riktvärden.
Den här processen har tagit mycket resurser i anspråk för nämnden och förvaltningen.

Bullerfrågan fick en ny dimension efter att SL häromåret sökte tillstånd hos Länsstyrelsen att enligt Miljöbalken bedriva trafik på Roslagsbanan, såväl nuvarande trafik som planerad utökad trafik fram till 2030.
Länsstyrelsens Miljöprövningsdelegation har i omgångar förelagt SL att komplettera sin ansökan för att uppfylla kraven i miljöbalken.

Parallellt pågår en omfattande utbyggnad av Roslagsbanan för mångmiljardbelopp, och ytterligare kapacitetsförstärkning planeras. Utbyggnaden kommer tyvärr att ge begränsade positiva effekter för Danderyds del eftersom huvuddelen av tågtrafiken är genomfartstrafik, men de negativa miljöeffekterna, främst högt och frekvent buller, drabbar boende i Danderyd värst av de berörda kommunerna.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden var inte ensam om att i sitt remissyttrande till  Länsstyrelsen i Stockholms län att invända mot att SL beviljas tillstånd.
Nämnden ansåg att SL inte hörsammat Länsstyrelsens föreläggande om kompletteringar, och om begärda uppgifter inte inkommer ska ansökan avvisas.
En huvudkritik var att miljöbalken kräver att man presenterar alternativa sätt att tillgodose det ökande trafikbehovet än genom ökad höghastighetstrafik på järnväg, det vill säga genom vägtrafik och tunnelbana.
Först då kan det ske en korrekt granskning av konsekvenser för samhällsekonomi och miljö.

Kontentan av Miljö- och hälsoskyddsnämndens yttrande är att pågående utbyggnad av Roslagsbanan bör vänta tills tillståndsfrågan är avgjord.