Bygg ett seniorcentrum

L: bygg ett äldreboende med seniorcentrum på Solgårdstomten!

Tisdag 5 juni 2018

I Liberalernas Valmanifest: Ett äldreboende med seniorcentrum ska byggas på Solgårdstomten!

Det finns för lite äldreboenden i Danderyd och äldres ensamhet är ett hälsoproblem som uppmärksammas alltmer. Liberalerna vill under nästa mandatperiod skapa ett äldreboende med platser för både långtids- och korttidsboende på Solgårdstomten vid Skogsviksvägen. Till boendet vill vi knyta ett seniorcentrum, där hälsovård och sociala aktiviteter ska underlätta för de äldre kommuninvånarna att ”leva livet hela livet”.

Ett seniorcentrum är för oss Liberaler en plats för hälsovård och sociala aktiviteter. Åldrande mångdubblar risken för funktionsnedsättningar och sjukdomar som nedsatt syn och hörsel, högt blodtryck, åldersdiabetes, balansrubbningar, inkontinens och impotens. PÅ BVC erbjuds hälsokontroller, vaccinationer, rådgivning, enkel vård och gruppverksamheter. Liknande kontroller och hjälp borde alla seniorer över en viss ålder erbjudas. Då kan man tidigt få remiss för medicinering eller hjälpmedel som minskar risken för allvarliga medicinska konsekvenser och social isolering. Rådgivning eller gruppsamtal kring hur man kan hantera de många irriterande problem som åldern medför kan också förenkla vardagen för årsrika.

Träning gör störst nytta hos äldre men den måste vara anpassad till personens förutsättningar. På seniorcentret bör finnas ett gym med bassäng och kompetenta ledare för både de boende och seniora besökare.

Social isolering ökar risken för förtidig död och demens. Seniorcentret ska ha en trivsam servering för både boende och besökande – där maten lagas på plats med äkta grädde, smör och olivolja. Den kan delvis skötas av pensionärer under en dietists ledning. Biblioteks-verksamhet och kurser är också viktigt. Solgårdens umgängeslokaler ska kunna nyttjas av andra seniora kommuninvånare vid t.ex. födelsedagsfirande.

För att alla ska kunna nå centret, och för att underlätta för alla att nå olika delar av kommunen, vill Liberalerna också verka för utbyggnad av närtrafik och anropstrafik.

Annika Linde, Landstingskandidat, L

Birgitta Lindgren, 1:a vice ordförande i Socialnämnden och ordförande i Socialutskottet, L

Bengt Sylvan, Kommunalråd, Vice ordförande i Kommunstyrelsen, L