Måltidslösning – Birgitta Lindgren (L), ordförande i Socialnämnden, informerar

Torsdag 22 juni 2023

Måltider har en stor betydelse för våra äldres livskvalitet – det kan vi alla vara överens om.

Idag sker tillagning av mat på plats och i egen regi på 3 av 4 äldreboenden i Danderyd, vilket är mycket uppskattat av våra boenden. Länge har det debatterats om denna ordning ska få fortsätta, eller om äldreboendena istället ska ha ett gemensamt centralkök.

Socialnämnden gav i uppdrag till Dining Development AB, ett ledande företag för hållbara måltidslösningar, att göra en grundlig utredning av alternativen eget kök eller gemensam tillagningskök för vård och omsorg i egen regi. Den 14 juni fick Socialnämnden en muntlig föredragning av delrapporten.

En av slutsatserna som utredningen har kommit fram till är att egenregin inom vård och omsorg har för låga volymer av antalet måltider för att det ska kunna anses vara motiverat att fortsätta med egna tillagningskök, samt att det är mycket svårt att få ekonomin att gå ihop. Till detta kommer utmaningen med att bemanna flera olika kök, t ex  vid semestrar och sjukfrånvaro.

Liberalerna inställning är att centralkök är att föredra inom vård och omsorg i egen regi och då under förutsättning att regelverket inom Livsmedelslagstiftningen ska vara uppfylld.

Nu är det snart dax för utdelning av kvalitetspriset. Vi inväntar förslag på mottagare av priset. Utdelning sker den 17 oktober på Djursholms slott.