L: 83 nya lärarassistenter till Danderyd

9 augusti 2018

Detta är Mitt i Danderyds artikel. Originalet med bilder på www.mitti.se
L: 83 nya lärarassistenter till Danderyd
Lärare ska ha mer tid till eleverna.
Lärare ska ha mer tid till eleverna. Foto: Åsa Liljekvist
PUBLICERAD 9 AUGUSTI 2018, KL. 11:01UPPDATERAD 9 AUGUSTI 2018, KL. 14:39
Jan Björklund (L) vill satsa tre miljarder för att avlasta lärarna. Till Danderyd skulle 83 lärarassistenter kunna bistå lärarna.
Liberalernas partiledare Jan Björklund sommartalade under onsdagen i Stockholm. Där presenterade han en satsning på skolan. Liberalerna vill anställa 18 000 lärarassistenter till en kostnad för 3,1 miljarder kronor. Deras främsta uppgift ska avlasta för lärarna och hålla koll på eleverna.

– Då kan lärarna fokusera mer på sin huvuduppgift, och just därför att vi har en lärarbrist är det här extremt viktigt, sa partiledare Jan Björklund (L) under talet.

För Danderyds del skulle det innebära 83 lärarassistenter om förslaget blir verklighet.

Många klarar inte målen
Var sjätte elev som gick ut gymnasiet förra året kunde inte plugga vidare i gymnasiet.

– Det har aldrig tidigare varit så många, säger Björklund.

Nu vill Liberalerna förbättra möjligheterna för lärarna att fokusera på undervisningen. Uppgifter som inte behöver utföras av en lärare ska lärarassistenterna utföra. Det kan handla om att vara matvakt, rastvakt, kopiera och dokumentera kring händelser på skolan, till exempel kränkande behandlingar.

Vi måste kunna skapa en bra arbetsmiljö för lärare

Monica Renstig
– Det är ett mycket välkommet förslag för oss i Danderyd även om resultaten här är goda. Idag gör lärare gör så många andra uppgifter. De behöver avlastning och det skulle betyda enormt mycket för både lärare och elever, säger Monica Renstig (L) som är utbildningsnämndens ordförande i Danderyd.

Monica Renstig menar att med den nya läroplanen har kravet om dokumentation ökat kraftigt vilket är en sak som lärarassistenter skulle kunna bistå med.

– Jag blir förbluffad över hur mycket dokumentation lärarna ska göra. Vi måste kunna skapa en bra arbetsmiljö för lärare och samtidigt ta kunskapsskolan tillbaka, säger hon.

Möter motstånd
Den nuvarande utbildningsministern, Gustav Fridolin (MP) håller med om att det är bra med lärarassistenter och skolsatsningar. Samtidigt påpekar han att när Björklund sist var utbildningsminister togs närmare 10.000 medarbetare bort från skolan.

– Då blev det stressigare för lärarna. De senaste åren har vi istället anställt nästan 30.000 medarbetare. Nu ska vi fortsätta på den vägen. Anställa fler, minska barngrupperna i förskolan, se till att lärare får vara lärare. I Liberalernas senaste budgetförslag satsade man tre gånger mer på skattesänkningar för de rikaste än på skolan. Den prioriteringen ställer vi inte upp på. Skolan först, inte skattesänkningar, säger Fridolin till Dagens Nyheter.

Jens Kassnert
JENS KASSNERT