Vilka är våra bostadsutvecklingsområden i Danderyds kommun?

Fredag 8 september 2023

Danderydsliberalerna anordnade den 31 augusti en uppskattad föreläsning av Claes Breitholtz, ordförande i miljö-och stadsbyggnadsnämnden, gällande utvecklingsområden i vår kommun.

Claes Breitholtz inledde föreläsningen med att påpeka vikten av att vi måste börja bygga nya bostäder, framförallt för unga familjer. Det är avgörande för att Danderyd ska få en hållbar demografi. Denna fråga har varit och är fortfarande en viktig fråga även för oss Danderydsliberaler.

Utgångspunkten när det gäller möjligheterna att bygga nya bostäder är de 14 områdena som är utpekade i den nya översiktsplanen som antogs av kommunfullmäktige 2022. Den ska vara vägledande för beslut. De s.k utredningsområdena ligger nära E18 och kommunikationer som tomtområdet kring Danderyds sjukhus, Mörby Centrum och Danderyds gymnasium med omnejd. Vidare kring torgen i kommundelarna, där majoriteten under innevarande mandatperiod hoppas komma igång vid Östra Eneby torg, kanske Djursholm och Nora. Östberga och Sätra Äng är ytterligare två platser som bedömdes lämpliga att titta närmare på för bostäder och närservice.

Mer information hittar du på kommunens kulturmiljöprogram som f.n är ute på remiss. Öppet hus anordnas om detta sen eftermiddag den 12 och 14 september vid biblioteket i Mörby Centrum.

Förslag till nytt kulturmiljöprogram för Danderyd – Danderyds kommun