Styrelsemöte 27 mars

Tisdag 27 mars 2018

Styrelsen för Liberalerna Danderyd (27 mars 2018). Från vänster: Jan Backman, andre vice ordförande, Walter Deltin, LUF Danderyd,  och närmast kameran Sophia Metelius, styrelseledamot, vid bortre bordsändan fr.v  Tommy Lindgren, ordförande,  Annika Linde, första vice ordförande, landstingstoppkandidat, och Elvy Svennerstål, styrelseledamot, kommunfullmäktig, vid bordets långsida fr.v. Desirée Lindqvist, styrelseledamot, Sara Göthlin, styrelseledamot och en av Liberalernas  toppkandidater i Danderyd 2018, Fredrik Palmquist, styrelseledamot och kommunfullmäktig, Magnus Stenflo, styrelseledamot och kommunfullmäktigeledamot, samt Birgitta Lindgren, kommunfullmäktig och likt Sara Göthlin toppkandidat för Liberalerna Danderyd 2018. Styrelseledamöter – som inte hade möjlighet närvara på grund av andra engagemang – är också Bengt Sylvan, kommunalråd som toppar Liberalernas lista i Danderyd vid kommunfullmäktigevalet 2018, och Ulrika Hektor, fackligt verksam. Med på styrelsesammanträdet var också Monica Renstig, kommunfullmäktig och utbildningsnämndens ordförande i Danderyd och därmed ansvarig för att skolverksamheten i Danderyd präglas av högsta kvalitet i undervisningen från första klass till gymnasiet, här dock utanför bild.   Föreningens sekreterare Gunnar Andrén, riksdagskandidat och f.d. riksdagsledamot från Stocksund, plåtade  – som det sades – när fotografer använde kameror med film före dagens elektronik, plåtslagare.

Styrelsen för Liberalerna Danderyd sammanträdde tisdagen den 27 mars under ledning avTommy Lindgren, Enebyberg.
Ordföranden kunde hälsa flera nya styrelseledamöter, valda vid årsmötet den 22 februari, välkomna till första arbetsmötet i styrelsen: Annika Linde, Sara Göthlin, Desirée Lindqvist och nygamle styrelseledamoten Magnus Stenflo.
Som adjungerad till styrelsen välkomnade ordföranden även nye LUF-representanten Walter Deltin som efterträtt Pontus Almqvist.
Övriga adjungerade är Monica Renstig, ordförande i Danderyds utbildningsnämnd, Birgitta Lindgren, ordförande i Danderyds socialnämnds socialutskott, och Bengt Sylvan, dels i egenskap av gruppledare för Liberalerna i Danderyds fullmäktige, dels som ordföranden i Tekniska nämnden i Danderyd, för dagen upptagen av annat uppdrag som kommunstyrelsens vice ordförande.
Övriga i styrelsen är Jan Backman (andre vice ordförande), Elvy Svennerstål, Fredrik Palmquist, Gunnar Andrén, Sophia Metelius och Ulrika Hektor.

Viktigaste frågan vid mötet var hur väljarna i Danderyd vid valet den 9 september skall erbjudas det liberala alternativet som kombinerar individuell frihet med ansvar för gemensamma uppgifter och ansvar för att lämna över ett ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle till kommande generationer. Det kräver tydlig politisk ledning av Danderyd – och Liberalerna i Danderyd vill medverka till hur Danderyd skall ledas under mandatperioden 2018-2022.
Liberalerna Danderyd är ett seriöst och lyssnande parti.
Alla grupper och individer i Danderyd har möjlighet att ge sina synpunkter och förslag till känna – men i det erbjudande som Liberalerna Danderyd står bakom finns en sammanvägning av olika intressen.
Därför lyssnar partiets kandidater noga till de egen- och särintressen som ofta får bred medial uppmärksamhet, inte minst genom olika grupper som bildas med en enda fråga i fokus. Som seriöst parti måste dock sanna liberaler alltid står för att kunna väga samman enskildas intressen med andras berättigade krav på att också deras synpunkter, ofta ohörda, också beaktas och att en kommun leds på ett sätt som gör hela kommunen bra – och helst bättre – för alla medborgare.