24 november 2016: Torun Hegardt i allmänpolitiska debatten

Torsdag 24 november 2016

Torun Hegardt, fullmäktigeledamot sedan 1976 i Danderyd med några års bortovaro, i dag vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden

Torun Hegardt i allmänpolitiska debatten 21 november 2016

Herr ordförande, Ärade fullmäktigeledamöter

När vi träffas här i kväll har nästan halva mandatperioden passerat, denna mandatperiod då den Allians som styr i Danderyd består av moderater, liberaler och kristdemokrater.
I överenskommelsen från oktober 2014 för vårt samregerande ingår ett par villkor från oss liberaler som berör kultur- och fritidsnämnden och som vi har arbetat med under den här första tiden.
Det gäller både kulturfrågor och idrottsområden.
Det ena var att de idrottsföreningar som tar eget driftansvar, vilket till stor del består av fotbollsföreningarna skulle få en kompensation.
Det andra området inom idrotten var ishallarna, att kommunen övertar ishallarna.
Det gällde då att beräkna värdet av dessa och man enades om en summa av 1,9 miljoner kr per ishall. Hallarna är nu i Danderyd kommuns ägo.
Dessa överenskommelser får särskilda medel och belastar inte den ordinarie kommunala budgeten.
Den tredje frågan gäller kulturen, i överenskommelsen ingår att i det nya Mörby Centrum ska finnas utöver ett bibliotek också efterlängtade lokaler för övrig kultur, för utställningar och möten. Hur dessa lokaler kommer att se ut och var de kommer att vara placerade är inte klart i nuläget.
Klart är däremot att den konstnärliga utsmyckningen som ska ingå i all om- och nybyggnad kommer planeras in i ett tidigt skede.

Kultur- och fritidsnämndens driftbudget ligger på 90,9 miljoner kr för 2017 i kommunstyrelsens förslag till  fullmäktige.
Nämnden har under 2016 antagit en ny Kultur- och fritidsplan för åren 2016–2020. För kultur- och fritidsnämnden gäller tre av kommunens åtta kommunövergripande mål. Och dessa är i sin tur nedbrutna i tolv inriktningsmål som är intressanta för fullmäktiges ledamöter att höra eftersom de täcker in alla de viktiga,olika områden som ingår i nämndens uppdrag. Jag tänker lyfta fram och kommentera några.
Ett av dem säger att Danderyds kommun har bidragsregler som är utformade för att främja breddverksamhet för ungdomar så att de uppmuntras att under hela sin tonårstid delta i idrott och motion. Det nya ridhuset, som snart står färdigt, kan säkert inspirera de många flickor som deltar i denna sport att fortsätta upp i tonåren!

Ett mål är
#Kulturen ska vara lättillgänglig och bidra till utveckling, tillväxt och en god livsmiljö.
En kommentar:
Kulturen har verkligen tagit plats i Danderyd under de senaste åren. Det ordnas i samarbete med kulturföreningarna både konstbiennaler och kulturdagar, både i Mörby Centrum, på Danderydsgården och på skolorna och fritidsgårdarna.
Och den kommunala kulturskolan har haft oförändrade avgifter i flera år nu, även om avgiften ligger i topp i jämförelser.

Ett annat mål säger:
#Danderyds bibliotek är levande centra och arenor för kultur, information, kunskap och möten mellan människor.
Med fyra bibliotek utspridda i kommunen blir det lätt att besöka dem.
Här sker bland annat genom bibliotekens vänföreningar spännande möten med författare. En önskan är att också nå ungdomarna i högre utsträckning.

Nästa mål:
#Danderyds fritidsgårdar är attraktiva mötesplatser för ungdomar mellan 12 och 18 år.
Här är man också intresserad av att satsa mer på kultur.
Våra fritidsgårdar har också blivit HBTQ-certifierade, vilket är viktigt. Alla ska med!

Kultur behöver genomsyra all verksamhet. Allt från förskolan till äldrevården måste ha ett kulturellt fokus. Ett samhälle med levande demokrati förutsätter en mångfald av kulturella aktiviteter. Kultur är livsviktigt!