Trygghet och trafiksäkerhet

Tryggheten i Danderyd kan bli bättre. Vi vill ha ökad polisnärvaro, fler trygghetskameror och förbättrad belysning längs mörka gångvägar. Vi behöver bli bättre förberedda inför el- eller vattenavbrott och andra försörjningskriser. Trafiken kan också bli säkrare trafik på många ställen – inte minst vid våra skolor.

Alla ska känna sig trygga i Danderyd

• Vi vill ha ökad polisnärvaro i hela kommunen, och fortsätta arbeta för en egen polisstation i anslutning till tunnelbanan.
  • Fler trygghetskameror på utsatta områden och förbättrad belysning längs utsatta gång- och cykelvägar.
  • Underhåll av det som finns under ytan – vatten, avlopp och dagvatten – är en viktig fråga för framtiden. Förändrat klimat med större nederbördsmängder gör att områden redan idag översvämmas vid regn och snösmältning.
  • Kommunen och vi som bor här behöver ytterligare stärka vår beredskap inför el- eller vattenavbrott och andra försörjningskriser. Vi vill bygga upp befolkningsskyddet igen i samarbete med berörda myndigheter.

Trafiksäkerheten behöver förbättras

• Översyn av hastigheten och trafikreglering behöver ske på flera platser – exempelvis längs Stockholmsvägen i Stocksund och Vendevägen i Djursholm.
  • Trafiken vid våra skolor måste minska, vi behöver säkra lämningsplatser etc. Fler barn och unga ska kunna gå och cykla till skolan genom att fler trottoarer byggs längs skolvägarna.
  • Planskild järnvägskorsning byggs vid Ekeby för att förbättra framkomligheten och säkerheten för bilister, cyklister och gående.