Danderydsliberalerna summerar vad vi åstadkommit sedan valet 2022 och något om våra planer 2024

En hel del har åstadkommits sedan valet förra året, delvis med majoriteten (M, KD och L) som drivande kraft. Här nedan är ett axplock;

Måndag 18 december 2023

• Kommunen har återköpt konstgräsplaner från idrottsföreningarna, för att hålla ned avgifterna för ungdomar som spelar fotboll.
  • Beslut har tagits om renovering av den gamla Enebyskolan, och under 2024 startar själva byggprojektet. Våren 2024 kommer även beslutet om utbyggnad av Enebybergs skola (f.d Brageskolan).
  • Arbetet med den planskilda korsningen vid Enebybergs station är snart färdigt. Under 2024 är ambitionen att komma igång med planering för planskild korsning även vid Ekeby. Liberalerna anser att det är hög tid för det.
  • Byggstart för korttidsboendet vid Vendevägen nära Vasaskolan skedde nu i december. Det ska stå klart sommaren 2025. Vi hoppas att Vecturas bygge av ett vård- och omsorgsboende intill kan komma igång nästa år. Beslut om ett nytt patienthotell inkl vård- och omsorgsboende vid Danderyds sjukhus gick igenom våren 2023.
  • Sista byggetappen för nya bostäder söder om sjukhuset är snart igång. Under 2024 vill vi också komma vidare med utvecklingen av Östra Enebytorg, och se till att fler planer för bl a radhus kan materialiseras.
  • Danderydsliberalerna har under året drivit på ett ökat samarbete mellan utbildningsnämnden och kultur-och fritidsnämnden för att motverka våra ungdomars psykiska ohälsa.
  • Danderydsliberalerna har också sett till att det blivit ett omtag för översynen av organisationen för de kommunala grundskolorna. Arbetet är beställt av kommunstyrelsen mot bakgrund av minskat antal elever och tomställda lokaler.

Parallellt med vardagen här hemma har orosmolnen tyvärr ökat ute i världen, inte minst med kriget i Gaza. Vi ser också att diktaturer och stater med klen demokrati nu tydligt sluter sig samman mot den fria världen. Det som står på spel är vår frihet och demokrati, och de som just nu bär den största bördan för vår räkning är Ukraina. Vi kommer därför att dela ut flygblad innan jul för att uppmuntra till fortsatt stöd till Ukraina. Det är extra viktigt just nu!

Med önskan om en GOD JUL och ett fredligare 2024 !!

// Fredrik Pallin.  ordf i Liberalerna Danderyd